terugreis

15 augustus 2014 - Gampaha, Sri Lanka

Dat was het dan, over iets minder dan 24uur sta ik waarschijnlijk alweer in het vredige hulst. Ik ben nu op het vliegveld aan het wachten, al ongeveer 2uur en over een uur kan ik waarschijnlijk pas inchecjen en daarna kan het belastingvrijeshopparadijs beginnen zou je denken? Helaas zo spannend wordt mijn reisverhaal niet. Het belastingvrij winkelen is hier op een heel ander niveau. Hele families sri lankanen kopen hun hele inboedel hier, koelkasten, wasmachines, banken, flatscreens en de rest van hun meubilair. Stiekem verdenk ik ze ervan dat ze een goedkoop vluchtje boeken om zo toegang te krijgen tot dit huisinrichtingsfestijn. Maar ach het zal wel weer een cultuurdingetje zijn.

Op het moment bevind ik mij tussen alle boerkas en boerkinies die op weg zijn naar muscat ( hoofdstad van Oman) waar ik een tussenlanding zal hebben. In muscat is het ongeveer bijna een morele verplichting om een boerka te dragen of iig wijde hoofddoekige lakenkledij. Ik denk dat ik me maar bij de 1% blanke mensen ga voegen daar, die standaard voor de subway zitten. Op de een of andere manier is iedereen op vakantie altijd op zoek naar iets wat hun dichter bij thuis brengt en jahoor dan krijgt iedereen spontaan zin in de subway, als dat dan het enige is met een menukaart die ook in gewone letters geschreven is, in plaats van enkel omaanse of srilankaanse tekens, dan gaan we daar toch lekker heen :)

Terwijl ik in de rij sta voor in te checken vraag ik me echt af wat ik in mijn hoofd haalde toen ik mijn backpack zo zwaar maakte. Na enige ruzie bij de incheckbalie ben ik opweg naar de gate. Mijn handbagage woog 3 kilo te veel, terwijl mijn ruimbagage 18kg te weinig woog, dus ik snapte niet waarom ze moeilijk deed. 3kg te veel aan handbagage is gewoonweg omdat ik souvenirs gekocht heb ipv hamburgers, dan zou ik 3kg vetjes extra hebben, of 60kg extra zoals die persoon die voor me in de rij stond.